JAK SE NA TO HRAJE ?

Hudební nástroj chapman stick, zkráceně STICK byl vynalezen koncem šedesátých let panem Emmettem Chapmanem z Kalifornie, USA. Tento kytarista jako první vymyslel unikátní příklepovou techniku hry na kytaru, tzv. "obouruční tapping". Struna se v tomto případě nerozechvívá úderem trsátka, ale příklepem prsty levé a pravé ruky ke hmatníku.  Tímto skutečně revolučním stylem hry je možné zahrát současně jak melodickou, tak harmonickou, ale i basovou linku a to libovolnou rukou a nezávisle na sobě. Podstata hry na STICK spočívá v tom, že už se nástroj nedrží jako klasická kytara horizontálně, ale posunul se do vertikální polohy. Vlastní nástroj je zavěšen jednak na klasickém popruhu a jednak je uchycen speciálním držákem za opasek. Umožní se tím oběma rukám snadný přístup ke strunám a otevírá se tak možnost hrát obouručně. Zvuk rozvibrované struny je zde snímán a následně přenášen speciální sadou elektromagnetických snímačů.  Koncepce Sticku vychází především z takových nástrojů jakými jsou kytara a baskytara, nicméně hra na nej se podobá spíše hře na piáno a možná trochu i na bicí nastroje. Díky tomu nabízí zastoupení všech základních partů skladeb (melodie, harmonie, basová linka a rytmika) pouze prostřednictvím rukou jediného hudebníka 

CO ŘÍKÁ VÝROBCE NÁSTROJE  

PAN EMMET CHAPMAN?  

Vytvořil jsem zbrusu nový strunný hudební nástroj proto, abych naplno využil potenciálu vlastní metody hry zvané "tapping", kterou jsem používal na své kytaře. Potřeboval jsem nástroj, který bude mít pouze hmatník dostatečně velký na to, aby měl na sobě potřebné množství pražců a také strun a aby se na něj dalo hrát oběma rukama současně. Moje veškeré úsilí se soustředilo pouze na tento cíl.  Měl mnohem delší sustain než kytara a jeho zvuk zněl extrémně perkusivně. "Bubnování" prsty na struny produkovalo ostrý rytmický zvuk. Stejně tak silný a výrazný basový zvuk. Spojením technik čtyř nástrojů, kytary, piána, basy a bicích, se zrodil tento nástroj. Tapping jsem vynalezl již dříve, než byl vyroben první Stick. Hrál jsem tímto způsobem na svoji kytaru už v roce 1969. Žádný známý kytarista, nebo basista nikdy před tím nepoužil tři základní techniky hry a čtyři techniky prstokladu najednou v tu samou chvíli a navíc oběma rukama při své hře. Bylo to naprosto unikátní, přirozené a logické. Obě ruce rovnoběžně s pražci, kolmo na struny, prsty obou rukou vyplňovaly mezery mezi vybranými pražci.

Z ČEHO JE NÁSTROJ  VYROBEN ?

Stick je možné pořídit v mnoha variantách (materiál, snímače, ladění apod.) Nástroje se obvykle vyrábí z jednoho kusu speciálního tvrfŕho dřeva. Můj první stick byl vyroben ze stromu "tarara" , které je specifické svou vysokou hustotou a tvrdostí. Díky těmto vlastnostem se mu také přezdívá "iron wood" - železné dřevo. Tento strom se donedávna vyskytoval pouze na jediném místě na Zemi a to v jižní Brazílii. Ironií osudu zůstává, že díky zásahu člověka a kácení deštných pralesů se tento strom v přírodě dnes již prakticky nevyskytuje a nástroj se proto začal vyrábět z umělých materiálů - ze speciálních "karbonových vláken". Nástroj na který  hraji (na prvním obrázku), je vyroben z exotického dřeva zebrano a má hmotnost 1192 kg/m3  - tedy větší hmotnost, než voda. Pokud jej položíte na hladinu, tak neplave, ale potopí se. 

JAKÉ JSOU DRUHY STICKU ?

Vzácný nástroj se vyrábí v několika variantách a s různým počtem strun. 8, 10 a 12 s různým laděním. Současná nabídka modelů různých výrobců bohatě pokrývá individuální potřeby hudebníků a jejich specializací. Zahrnuje například modely Classic Stick, Grand Stick, Stick Bass, NS/Stick, poměrně rozšířené jsou i sticky od jiných výrobců jako napřílad Warr  Guitar , nebo Mobilus Megatarh.  Já používám nejrdějí 12-ti strunou Warr Guitar, tedy šestšstrun v kvartovém (kytarovém) a šest strun v kvintovém (basovém) ladění, tzv. solid body, tedy s plným tělem podobným basové kytaře, které umožní lepší přenesení zvuku, než u klasického sticku.  Další zvláštností tohoto nástroje je, že basová část je obrácená a nejtlustší basová struna je dole, tedy přesně naopak, než jak je tomu u basové kytary. Jednoduše řečeno tento nástroj spojuje výhody dvou nástrojů: basové kytary a kytary v jednom, ale způsobem hry a hudebním myšlením má stick ke klavíru.